استفاده از لپ تاپ در حال شارژ

کار کردن با لپ تاپ در هنگام شارژ امکان پذیر است اما باید در نظر داشته باشید که میزان شارژ لپ تاپ بین 40 و 80 درصد باشد و نکته دیگر که باید در نظر داشته باشید مدل باتری لپ تاپ شما می باشد که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است.

استفاده از لپ تاپ در حال شارژ

حتما تا به حال براتون پیش آمده که هنگام استفاده از لپ تاپ ، هشدار باتری رو دیده باشید و به این فکر کردید که آیا استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ برای سیستم شما خطری دارد یا خیر . با توجه به توصیه هایی در خصوص استفاده از لپ تاپ در حال شارژ شنیدیم.
در این مقاله به نگرانی شما در رابطه با استفاده از همزمان از باتری و برق در لپ تاپ یا به عبارتی ، اتصال مستقیم لپ تاپ به برق و استفاده هم زمان از لپ تاپ پاسخ دهیم.

آیا استفاده از لپ تاپ در حال شارژ کار درستی است؟

اگر که لپ تاپ شما دارای باتری لیتیوم-یون باشد ، شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از لپ تاپ خودتان در زمان اتصال به شارژر استفاده کنید. استفاده از لپ تاپ در حال شارژ هیچ مانعی ندارد و در زمان اتصال لپ تاپ به آداپتور ، اگر باتری شما شارژ نداشته باشد بطور عادی شارژ خواهد شد ، بنابراین برای صرفه جویی از زمان میتوانید هنگامی که باتری شارژ دارد از آن استفاده نمایید.


استفاده از لپ تاپ در حال شارژ ارتباط دارد به نوع باتری لپ تاپ

باتری‌ نیکل متال هیدرید (NiMH):

این باتری تحمل کمی در مقابل شارژ بیش از حد باتری دارد، که می‌تواند به از دست رفتن ظرفیت و عمر مفید باتری منجر شود. به علاوه افزایش دمای باتری‌ نیکل متال هیدرید در زمان شارژ و استفاده همزمان از لپ تاپ می‌تواند به باتری آسیب برساند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که در زمان شارژ باتری  NiMH  از لپ تاپ خودتان استفاده نکنید.


 باتری لیتیوم یون (Li-ion) :

سیستم کنترل باتری لیتیوم یون از شارژ شدن بیش از حد باتری لپ تاپ جلوگیری می‌کند. زمانی که شارژ باتری لیتیوم-یون به حداکثر ظرفیت باتری می‌رسد ، سیستم کنترل دستور توقف شارژ باتری را صادر می‌کند . بنابراین می توانید با خیال راحت از لپ تاپ در هنگام شارژ که مجهز به باتری لیتیوم-یون است استفاده نمایید و از آنجایی که سیستم کنترل از شارژ بیش از حد باتری لپ تاپ جلوگیری می‌کند، متصل ماندن لپ تاپ به شارژر پس از شارژ کامل باتری لپ تاپ نیز آسیبی را به باتری لپ تاپ نمی‌رساند. عمر باتری لیتیوم یون با توجه به تعداد دفعات شارژ و تخلیه باتری تعیین می‌شود و به طور میانگین شما می‌توانید باتری لپ تاپ خودتان را تا 500 مرتبه شارژ و تخلیه کنید.

گرما عمر باتری را کم میکند:

بررسی محققان نشان می‌دهد که در زمان افزایش دمای باتری لیتیوم-یون به 45 درجه سانتی‌گراد، عملکرد باتری بیش از 2 برابر کاهش می‌یابد بنابراین گرما می‌تواند عملکرد باتری لیتیوم-یون را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد به علاوه این دما خارج از ناحیه امن برای باتری قرار دارد و عمر باتری نیز کاهش می‌دهد.

اتصال لپ تاپ به آداپتور برق بدون باتری هم امکان پذیر است؟

در لپ تاپ‌هایی که امکان جدا کردن آسان باتری وجود دارد، توصیه می‌کنیم تا پیش از شارژ کامل باتری آن را جدا کنید و در سیستم های که امکان جداسازی آسان باتری لپ تاپ را ندارید، توصیه می‌کنیم تا میزان شارژ باتری را در محدوده کمتر از 80 درصد نگه دارید تا عمر باتری لپ تاپ افزایش یابد.

به خاطر داشته باشید که از شارژر اصلی لپ تاپ و یا آداپتور با کیفیت استفاده کنید.

باتری لپ تاپ را کالیبره کنید

توصیه می‌شود گاهی باتری لپ تاپ را کالیبره کنید. کالیبره کردن یعنی تا زمان تخلیه کامل باتری از لپ تاپ استفاده کنید و پس از تخلیه کامل باتری، لپ تاپ را به شارژر متصل کنید تا باتری لپ تاپ به طور کامل شارژ شود.

این کار موجب میشود که باتری لپ تاپ ظرفیت باتری را به طور صحیح شناسایی کند و در نتیجه میزان شارژ باتری را به طور صحیح برای شما نمایش دهد. زمانی که باتری کالیبره نباشد، شارژ باتری نیز به طور صحیح برای شما نمایش داده نمی‌شود.

جمع‌بندی

اتصال دائم لپ تاپ به برق

در نظر داشته باشید که لپ تاپ برای اتصال دائم به برق طراحی نشده است در نتیجه بعد از استفاده آن را  از برق بکشید ، استفاده از لپ تاپ در محیط های گرم به لپ تاپ شما آسیب میزند.

توصیه می‌کنیم که برای افزایش عمر باتری لپ تاپ، آن را تا 80 درصد ظرفیت باتری شارژ کنید، اما با اتصال دائمی لپ تاپ به برق باتری لپ تاپ شما به طور کامل شارژ خواهد شد و اتصال دائمی لپ تاپ به برق در کوتاه مدت مشکل‌ساز نخواهد شد، اما بهتر است تا از این کار اجتناب کنید.

آیا لپ تاپی که دائماً به برق متصل است می‌تواند قبض برق را افزایش دهد؟

لپ تاپ نیز همانند هر وسیله الکتریکی دیگری انرژی الکتریکی را مصرف می‌کند. در صورت اتصال دائم لپ تاپ به برق قبض برق شما نیز با توجه به توان مصرفی لپ تاپ افزایش خواهد یافت.

آیا باید لپ تاپ خود را دائما به برق وصل کنیم؟

زمانی که قصد استفاده از لپ تاپ را ندارید، متصل نگه داشتن لپ تاپ به برق نیز ضرورت ندارد. تنها زمانی باید لپ تاپ خودتان را به شارژر متصل کنید که بخش بزرگی از شارژ باتری لپ تاپ تخلیه شده باشد.

اگرچه باتری لپ تاپ در برابر شارژ بیش از حد محافظت می‌شود، اما رعایت قانون 40-80 برای شارژ باتری لیتیوم-یون می‌تواند به افزایش عمر باتری لپ تاپ کمک کند.

چگونه می توانم لپ تاپ خود را مجبور کنم که با برق مستقیم کار کند و فقط در صورت قطع برق از باتری استفاده کند؟

با اتصال لپ تاپ روشن به شارژر در صورتی که باتری لپ تاپ شما تخلیه شده باشد، شارژر توان مورد نیاز برای شارژ باتری و روشن نگه داشتن لپ تاپ را تامین می‌کند. پس از شارژ شدن باتری شارژر تنها توان مصرفی لپ تاپ را تامین می‌کند و از باتری استفاده نمی‌شود؛ بنابراین تنها در صورت قطع برق باتری لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد